SEO is belangrijk, maar het is een middel. Als auteur, blogger, site-eigenaar wil je een doelgroep bereiken. Daarom maak je content. Vervolgens wil je dat jouw doelgroep jouw content vindt. Daar gaat SEO over, en daar gaat het nog wel eens mis. Daarom dit artikel met praktische tips over wat je wel en niet moet doen.
SEO gaat over content-relevantie
SEO of in goed Nederlands zoekmachine optimalisatie gaat over het verbeteren van de vindbaarheid. De vindbaarheid van content in zoekmachines. Maar wat vaak vergeten wordt is dat SEO eigenlijk gaat over relevantie. Zoekmachines zoals Google proberen via ingewikkelde algoritmen vooral de relevantie te bepalen.
Waar letten zoekmachines op?
De algoritmen van zoekmachines zijn complex en niet openbaar. Toch is er best wat te zeggen over waarop zoekmachines letten. Dit is de basis voor pagina-optimalisatie. Het is verstandig bij elke pagina die je publiceert te letten op de volgende elementen:
- Page title: de titel van de pagina zoals die wordt getoond in zoekresultaten en de titlebar van (sommige) browsers.
- Description: behoort tot de metadata, deze wordt niet getoond op de pagina zelf, maar wel in de zoekresultaten.
- Paginanaam: de unieke url voor de betreffende pagina, het deel achter de domeinnaam.
- H1: de belangrijkste kop of headline.
- Content: de teksten en afbeeldingen waarmee je jouw informatie overbrengt.
- H2, H3, H4 etcetera: overige tussenkoppen
SEO en veelgemaakte fouten
In de praktijk zie ik vaak dat niet alle hiervoor genoemde elementen aanwezig zijn. Ook worden ze niet altijd correct toegepast. Vaak heeft dat te maken met gebruik van teveel of te weinig karakters. Een aantal veel voorkomende fouten:
SEO-tip: Consistentie
Consistentie heeft alles te maken met de manier waarop zoekmachines relevantie bepalen. Daarbij worden de eerder genoemde elementen namelijk niet alleen afzonderlijk beoordeeld. Nee, zoekmachines kijken juist ook naar de onderlinge samenhang tussen de elementen. Kortom naar de consistentie.
Het is dus raadzaam te zorgen dat alle elementen samen een verhaal vertellen. En niet verschillende verhalen. De volgende tips gaan in op hoe je dat kunt doen.
SEO-tip: Description
Wat niet doen
Veel voorkomend, maar onverstandig: leeglaten. Als de description leeg is wordt ook geen samenvatting getoond op de resultatenpagina in zoekmachines (SERP). En kunnen zowel zoekmachines als gebruikers niet de relevantie bepalen op basis van de samenvatting, want die is leeg.
Ook niet doen: zelfde description op meerdere pagina’s plaatsen. Elke pagina moet uniek zijn, dat geldt voor de samenvatting net zo.
Helemaal niet doen: samenvatting die niet de inhoud dekt. Er lijken mensen te zijn die denken dat je goed gevonden wordt door zoektermen in de description te zetten. Dat geldt natuurlijk niet als de pagina daar niet over gaat.
Wel doen
Maak voor elke pagina een samenvatting. Deze samenvatting mag 155 karakters lang zijn. Advies: gebruik maximaal 155 karakters. Het moet een samenvatting zijn, niet een herhaling van de hele pagina. Gebruik ook niet veel minder dan 155 karakters. Een description moet immers duidelijk aangeven waar de pagina over gaat.
SEO-tip: Paginanaam
Wat niet doen
Een nietszeggende pagina-naam. Nog te vaak zijn paginanamen gewoon een nummer.
Wel doen
Gebruik een beschrijvende paginanaam. “SEO-hoe-maak-je-content-beter-vindbaar” zegt meer dan ?id=12345.
SEO-tip: Heading 1 (H1)
Wat niet doen
Weglaten. Regelmatig wordt de H1 gewoon weggelaten op websites. Dat is net zoiets als een kranten-artikel zonder kop. Een andere veelgemaakte fout is een kopregel die de lading niet voldoende dekt. De kopregel mag best een beetje prikkelen. Je hoeft echt niet alles weg te geven. Maar de kop of headline moet wel aangeven waar de pagina over gaat.
Wel doen
Een goede beschrijvende headline of kopregel. Kortom een H1 die duidelijk maakt wat de bezoeker op de pagina kan verwachten.
SEO-tip: Content
Wat niet doen
Te weinig content. Het is lastig om relevante informatie over te brengen met weinig woorden. Hierop zijn natuurlijk uitzonderingen. Denk bijvoorbeeld aan praktische informatie zoals openingstijden. Maar in het algemeen is het moeilijk om relevante informatie te geven in een of enkele alinea’s.
Teksten van anderen in z’n geheel en ongewijzigd overnemen is niet verstandig. Niet alleen maak je wellicht inbreuk op auteursrechten. Google en andere zoekmachines waarderen dergelijke content ook niet hoog.
Wel doen
Schrijf originele en relevante teksten over het onderwerp. Citeren mag, maar stelen niet. De vraag hoeveel woorden je zou moeten gebruiken houdt ook veel mensen bezig. Tussen de 300 en 400 woorden wordt vaak als miniumum genoemd. In de praktijk zal het afhangen van het onderwerp en je doelgroep. Voor openingstijden is niet veel woorden nodig. Koude kernfusie uitleggen kost al gauw wat meer. Uitgangspunt: het hoeft geen boek te zijn, het moet wel diepgang hebben.
Door: Mahanaïm Singadji
Recente reacties