Mahanaïm heeft bewust gekozen niet meer te kiezen. In functies gelooft hij niet. Hij onderneemt, geeft lezingen en workshops, schrijft en schildert. En wil veel ondernemers bereiken.
Kiezen om niet meer te kiezen. Dat heeft toch iets tegenstrijdigs?
Klopt. En tegelijkertijd lost het een andere tegenstrijdigheid op. Ik ben altijd erg creatief geweest. En zeer analytisch. Lastig want als het om studies gaat is het toch vaak het een of het ander. Het werd een studie bestuurskunde. Na het tweede jaar was daar de lol wel vanaf. Ik miste iets. Ik miste het creatieve. De studie heb ik alleen volgehouden omdat ik toen al Metrovision had opgericht. De eerste jaren werkte ik als grafisch ontwerper, webdesigner en webdeveloper. Daarna werden mijn functies steeds meer strategisch en adviserend.
Komt bij strategische functies geen creativiteit kijken dan?
Natuurlijk komt daar ook creativiteit bij kijken, maar een ander soort creativiteit. Meer conceptueel. Daarom heb ik in 2012 een sabbatical genomen en ben gaan schilderen. En wat bleek na een overigens geweldig jaar. Ik miste het analytische en het zakelijke. Voor mij werkt de combinatie gewoon het beste.
Je gelooft niet in functies. Hoe omschrijf je dan jouw rol binnen Metrovision?
Binnen het bedrijf heb ik twee rollen. Een zakelijke en een inhoudelijke. Als ondernemer doe ik alle dingen die daarbij horen.
Inhoudelijk dekt webarchitect redelijk de lading. Het geeft mooi de mix weer van techniek, inhoud, functionaliteit en design. Maar ik zeg liever ‘ik doe wat nodig is’.
Je doet wat nodig is?
Ja, webarchitect is niet bij iedereen bekend. En ik doe ook dingen die daar buiten vallen. Ik doe letterlijk wat nodig is. Mijn hoofdtaak is uitzoeken wat de klant echt wil en daarna hoe we dat kunnen leveren. Daarom investeer ik veel tijd in luisteren naar de klant. Luisteren en vragen. Naar het “waarom achter het waarom”. Als je weet waarom iemand iets wil, welke verwachtingen eraan ten grondslag liggen. Dan kun je met een passend antwoord komen. Ik geloof niet in “u vraagt wij draaien”. En ook niet in “one size fits all”.
Dat doe je niet alleen. Hoe groot is Metrovision?
Metrovision is heel agile als het gaat om menskracht. Wanneer duidelijk is wat er moet gebeuren stel ik een team op maat samen. Dat team bestaat uit partners. Partners zijn professionals uit mijn netwerk waar ik vaker mee samenwerk. Elke partner is ontzettend goed in zijn of haar vakgebied.
Een site is een proces, geen project. Daarom is het zo mooi dat het team eenvoudig kan worden aangepast aan de omstandigheden. Meer capaciteit nodig, of minder? Geen punt. Nieuwe specialist erbij, geen punt. Dat maakt het zo agile.
Wat voor deskundigheid leveren je partners?
Om als internetbureau techniek-onafhankelijk te zijn werk ik samen met meerdere technische partners. Uiteraard werk ik met ontwerpers, fotografen en zelfs een videoproducent. Ook zet ik regelmatig specialisten in, bijvoorbeeld op het gebeid van PR, SEO, social media en webcare.
In 2015 bestaat Metrovision 20 jaar. Hoe zie jij de toekomst van het internetbureau?
De afgelopen 20 jaar was Metrovision bekend bij een kleine groep opdrachtgevers. Terwijl miljoenen mensen onze sites gebruiken. Ik wil bekendheid bij een veel groter publiek.
Bijna 70% van de ondernemers heeft een slechte site. Dat bewijst dat ondernemers de mogelijkheden van internet onderschatten. Nog steeds zijn veel sites niet meer dan een folder achter glas. Kijk dan laat je als ondernemer echt kansen liggen.
Het is mijn ambitie om 100.000 ondernemers te bereiken, te laten zien hoe het anders kan. Het informeren van ondernemers is een belangrijke eerste stap. Daarom geef ik lezingen en workshops, schrijf ik artikelen en komt er een boek.
Daarnaast ontwikkel ik met mijn partners laagdrempelige oplossingen om ondernemers vervolgens snel op weg te helpen. En te blijven helpen, ook als de site live is. Want zoals een van mijn partners altijd zegt “een site is nooit af”.
Recente reacties